فضیلت و خواص آیه 114 سوره مائده و برکات آن

سامانه تلاوت آیات وحی

فضیلت و خواص آیه 114 سوره مائده و برکات آن


 

چگونگی فرود مائده آسمانی :

 

عطا بن ابیرباح از «سلمان» آورده است كه :


    به خداى سوگند كه مسيح، آن بنده برگزيده خدا نه كار نادرستى در زندگى انجام داده و نه يتيمى را از خود رانده بود. نه با صدا خنديده و نه مگسى را به ستم رانده بود و هرگز از او كار بيهوده‏ اى سرنزده بود.
هنگامى كه بنی اسرائيل از آن حضرت تقاضاى «مائده آسمانى» كردند در حالى كه در اوج پارسايى و بندگى خدا و ياد او بود و لباس پشمينه‏ اى برتن داشت با ديدگانى پر از اشك رو به بارگاه خدا نمود وگفت :
بار خدايا ! بر ما مائده‏اى از آسمان فرو فرست تا از آن بهره‏ ور گرديم و بندگی ‏ات كنيم...
در اين هنگام بود كه سفره سرخ رنگى در ميان دو توده ابر در برابر چشمان مردم فرود آمد و در برابر آنها قرار گرفت. عيسى اشك شوق ريخت و گفت :
بارخدايا مرا از سپاسگزاران بارگاهت قرار ده !
پروردگارا، اين خوان آسمانى را مايه رحمت هماره براى ما قرار ده و آن را وسيله عذاب و كيفر ما نساز. يهود كه چشم بر آن دوخته بودند، بويى از آن به مشامشان میرسيد كه هرگز چنان بوى عطر آگين و جانبخشى به جانشان نرسيده بود.
مسيح عليه السلام وضو ساخت و نماز ى طولانى خواند، آنگاه بر سفره نشست و گفت: بسم اللَّه خير الرازقين در آن سفره يك ماهى سرخ كرده و آماده‏ اى بود كه ازآن روغن میريخت و در سمت سر آن ماهى، نمك قرار داشت و در سمت دم آن سركه، و در كنارش از هر سو جز «تره»، انواع سبزيهاى تازه و پر طراوت خودنمايى میكرد.
پنج گرده نان تماشايى در كنار سفره بود كه بر روى يكى از آنها «زيتون» و بر روى ديگر انبوهى «عسل»، و بر سوّمى «روغن»، و بر چهارمى «پنير» و بر ديگرى گوشت و كباب بود.
«شمعون» گفت: هان اى پيامبر خدا اينها از خوراكيهاى دنياست يا نعمت‏هاى آخرت؟
مسيح فرمود: نه از اين است و نه از آن، بلكه نعمتى است كه خدا در پرتو خواست و قدرت خويش پديد آورده است. بنابراين از آنچه درخواست كرديد بهره‏ ور شويد و سپاس آنها را گزاريد تا خدا شما را يارى نموده و از فزونبخشى خود بر نعمت‏هايش براى شما بندگان بيفزايد.

معجزه‏اى ديگر :


«حواريون»، پس از فرود «مائده آسمانى» به آن حضرت گفتند: بسيار بجاست كه معجزه‏ اى ديگر بر ما بنمايانى.
مسيح عليه السلام به آن ماهى كه بر سفره بود گفت:
هان اى ماهى! به خواست خدا و در پرتو قدرت آفريدگارت زنده شو!
در اين هنگام ماهى در برابر ديدگان بهت زده همه، به جنب و جوش آمد و زنده شد. آنان ترسيدند، كه مسيح عليه السلام به آنان گفت: پس چرا چيزهايى را میخواهيد كه با بر آمدن خواسته‏ هايتان ناراحت شويد؟ من از آن میترسم كه شما با اين بهانه جويى، سر انجام ناسپاسگزار گرديده و دچار عذاب شويد.
آنگاه به آن ماهى فرمان داد كه به شرايط پيش باز گردد و چنين شد.
سپس مسيح بر آن خوان آسمانى نشست، امّا بنی اسرائيل گفتند تا خودت از آن نخورى ما نخواهيم خورد.
مسيح فرمود: پناه بر خدا من از آن نخواهم خورد بايد كسى بخورد كه آن را تقاضا می‏كرد. و آنان نخوردند.
مسيح عليه السلام بينوايان و محرومان و بيماران را فرا خواند و فرمود بخوريد كه براى شما گوارا و بر ناسپاسان بلاست.
و آنگاه يكهزار و سيصد نفر زن و مرد بينوا از آن خوردند و سير شدند. و شگفتا كه ماهى بسان همان لحظه‏ اى بود كه تازه فرود آمده و گويى دست نخورده بود. و پس از آن در حالى كه ديدگان مردم آن سفره را بدرقه میكرد، به آسمان بالا رفت.
از چيزهاى به ياد ماندنى اين بود كه هر بيمارى از آن مائده آسمانى بهره‏ ور گرديد، شفا يافت و هر بينوايى خورد، بی نياز گرديد. و كسانى كه نخورده بودند سخت پشيمان شدند. و پس از آن بود كه به هنگام فرود آمدنِ مائده آسمانى، همه براى بهره ‏ورى از آن هجوم می‏آوردند و عيسى بناگزير براى آنان نوبت و صف قرار داد.
اين «خوان رنگين» به مدت چهل روز، تنها شب‏ ها فرود می‏آمد، امّا پس از آن، فرودش به صورت يك روز درميان گرديد. وخدا به مسيح وحى فرستاد كه آن را ويژه بينوايان ساز و نه ثروتمندان و قدرتمندان.
گروه توانگر، از اين دستور و برنامه، بر آشفته شدند و به افشاندن بذر ترديد درميان ديگران پرداختند.
در اين شرايط بود كه خداىِ پر مهر به مسيح وحى كرد كه: هان اى پيامبر من! به هنگام تقاضاى آنان و دعاى تو، من شرط كردم كه اگر كسى پس از فرود «مائده آسمانى» راه كفر و ناسپاسى پيش گيرد، او را به عذابى سخت و بی نظير گرفتار سازم، و اينان راه ناسپاسى در پيش گرفته‏ اند.
«مسيح» گفت:
بارخدايا اينان بندگان تو هستند؛ اگر می‏خواهى كيفرشان كن و اگر میخواهى به لطف و مهرت آنان را مورد عفو و بخشايش‏ات قرار ده.
و سر انجام سيصد و سی ‏دو تن از ناسپاس‏ترين آنان كه شب در خانه‏ هاى خويش و در كنار زنان خود آرميده بودند، به كيفر فتنه‏ انگيزى و ترديد افكنى و ناسپاسى مسخ شده و به صورت خوك در آمدند و پس از سه روز گردش در كوچه‏ ها و خيابانها در برابر چشمان بهت زده واشكبار كسان و نزديكان خويش، سر انجام به هلاكت رسيدند.
در روايت رسيده از امامان اهل بيت در اين مورد آمده است كه:
آن خوان پر نعمت آسمانى هر روز به دعاى مسيح فرود می آمد و آنان بر كنار آن گرد آمده و بهره‏ ور میشدند، و آنگاه به آسمان میرفت.
پس از مدتى توانگران آنان بر آن شدند كه بينوايان را از كنار آن خوان آسمانى برانند و آن را به انحصار خود در آورند؛ و درست در آن شرايط بود كه خدا نعمت را از آنان سلب كرد و زورمندان و انحصارگران را به صورت بوزينه و خوكها در آورد تا عبرت روزگاران باشند.
  علت نامگذاری  سوره  مائده ، به خاطر اين است كه داستان فرود آمدن مائده ( سفره آراسته ازغذا ) در روز يكشنبه برای ياران حضرت مسيح‌ در آية 114 از اين سوره‌ ، آمده است و به همين دليل هم مسيحيان آن روز را مبارك و روز عيد اعلام داشتند .

 [ برگرفته از تفسیر نور و نمونه ]        

{صلوات+عج}


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: فضیلت و خواص آیه 114 سوره مائده و برکات آن، ،
نویسنده : محمدعلي-ياوري
تاریخ : دو شنبه 20 تير 1394
زمان : 9:12


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.