فضیلت تلاوت آیات وحی 2

سامانه تلاوت آیات وحی

فضیلت تلاوت آیات وحی 2



فضیلت تلاوت آیات وحی

 

 


بنام ذوالجلال والاکرام

 

      به منظور پاسخگوئی به درخواست همراهان عزیز ، نکات کاربردی ازسلسله

مباحث جلسات هفتگی تلاوت جمعی ختم قرآن کریم در صبح های جمعه اصحاب

قرآنی در چهار فصل با عناوین " آیات وحی ، نماز ، ادعیه و اذکار " ارائه میکردد .

 

آیات وحی - قسمت دوم

                   

1 -  عظمت آيات آخر سوره حشر :

 در بعضى از روايات آمده است كه اسم اعظم خدا ، در آيات آخر سوره حشر است .

يكى از اصحاب مى گويد : از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) درباره اسم اعظم خدا سؤ ال كردم ، فرمود : عليك باخر الحشر و اكثر قرائتها : [ بر تو باد كه آخر سوره حشر را بخوانى و زياد بخوان ] !

بار ديگر همين سؤ ال را تكرار كردم ، حضرت همان پاسخ را تكرار فرمود  !

حتى در حديثى آمده است : [ انها شفاء من كل داء الاالسام ، و السام الموت : اين آيات شفاء هر دردى است مگر مرگ !     ]

و باز از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده که فرمود : هر که خواتیم (آیه های پایانی) سوره حشر را در شب یا در روز بخواند و در آن روز بمیرد ، حق سبحانه بهشت بر او واجب گرداند .

و نیز روایت است از آن حضرت که فرمود : هرکه در صباح (صبح)  سه بار بگوید :

 « أَعوذُ باللّه ِ مِن الشَّیطانِ الرَّجیم » و سه آیه آخر سوره حشر بخواند ، حق سبحانه ، هفتاد هزار فرشته بر او موکل گرداند تا او را نگاه می دارند از جمیع آفات و صلوات بر او می فرستند تا شب و اگر در آن روز بمیرد ، شهید بمیرد و اگر آن را به همین طریق در شبانگاه بخواند ، همین منزلت یابد .

 

2 -  فضیلت و خواص سورة الملك :

 از رسول خدا صلی الله علیه آله وسلم روایت شده است : هر کس در شب سوره ملک را قرائت کند اجری مانند احیای شب قدر را خواهد داشت . و ایشان خود ، هر شب پیش از خواب این سوره را قرائت می کردند .

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرموده است : در کتاب خدا سوره ای است که سی آیه  دارد و هر کس پیش از خوابیدن آن را قرائت کند خداوند برای او سی حسنه می نویسد و سی گناه از او را پاک می کند وسی درجه بر درجات او می افزاید و فرشته ای از فرشتکان خدا مأمور میشود تا بال هایش را بر روی او بگسترد و او را از هر بدی و آفتی نگه دارد تا از خواب بیدار شود و این سوره از جانب صاحبش در روز قیامت مجادله می کند و آنقدر شفاعت می کند تا او را ببخشند ، آن سوره ملک است .

امام صادق علیه السلام نیز در این باره فرمودند : هر کس سوره ملک را در نماز واجب خود یا پیش از آنکه بخواند ، قرائت نماید تا صبح در امان الهی خواهد بود تا وارد بهشت شود .

از ایشان در روایتی دیگر آمده است  : هر کس سوره ملک را برای میّتی بخواند از عذابی که در آن است تخفیف داده می شود و اگر قرائت کننده به اموات هدیه کند ثواب آن با سرعت برق به انها می رسد .

 

3 -  چگونه همسر خوب و شایسته ای بیابیم ؟

 استفاده از برکات آیات وحی برای پیدا کردن همسر خوب و شایسته :

1 –  سه روز متوالی روزه بگیرند ، ترجیحا روز پنجشنبه ، جمعه و شنبه  باشد و بهتر است در ماه رجب و شعبان و رمضان انجام شود .

2 –  بعد از افطار روز سوم ، 3 آیه از سوره فرقان را 21 مرتبه بخواند ( نه بیشتر و نه کمتر ) ، چنانچه در اعداد اشتباه شد ، ذکر را از اول تکرار کنند .

3 – آیات ۷۴ تا ۷۶ سوره فرقان ، شروع از" والذین . . . تا آخر مقاما " .

والَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا أولَئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَیُلَقَّوْنَ فِیهَا تَحِیَّةً وَسَلامًا خالِدِینَ فِیهَا حَسُنَتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقَامًا

                                                                                                     مستدرک الوسائل ج ۱۴ ص ۲۱۱ 

چنانچه گفتن 21 بار آیات فوق فراموش شد هر زمان یادش آمد بخواند .

این اعمال را والدین هم میتوانند انجام دهند و نتیجه داده است .

 انشاءالله خدای متعال همسر شایسته و کفو او را نصیب فرماید . 

 ( روش مذکور مکرر عمل شده و نتیجه بخش بوده است و بسیار مجرب میباشد . )  

 

4 -  نتيجه‌ روگرداني از ذكر خدا :

 و من اعرض عن ذكري فانّ له معيشةً ضنكاً و نحشره يوم القيامة اعمي .


    هر كسي از ياد من روي گردان شود زندگي تنگ و سختي خواهد داشت، و روز قيامت او را نابينا محشور مي‌كنيم . «طه ، 124»
مجازات براي كساني كه روي گرداندن از خدا : كساني كه از ياد خدا روي مي‌گردانند دو مجازات در آيه فوق تعيين شده است .
1ـ يكي تنگي معيشت در اين جهان ، 2ـ ديگري نابينايي در جهان ديگر .
    غفلت از ياد حق و پي‌آمدهاي آن : گاه مي شود درهاي زندگي به روي انسان به كلّي بسته مي‌شود ، و دست به هر كاري مي‌زند با درهاي بسته روبه‌رو مي‌گردد، و گاهي به عكس به هر جا روي مي‌آورد خود را در برابر درهاي گشوده مي‌بيند، مقدّمات هر كار فراهم است و بن‌بست و گرهي در برابر او نيست ، از اين حال تعبير به وسعت زندگي و از اولي به ضيق يا تنگي معيشت تعبير مي‌شود، منظور از (معيشت ضنك) كه در آيات بالا آمده نيز همين است .


جالب اين كه در روايات اسلامي مي‌خوانيم كه از امام صادق ـ عليه السّلام ـ پرسيدند: منظور از آيه‌ (من اعرض ذكري فان له معيشة ضنكا) چيست؟ فرمود:(اعراض از ولايت امير مؤمنان ـ عليه السّلام ـ است .  آري آن كس كه الگوي خود را از زندگي علي ـ عليه السّلام ـ بگيرد همان ابر مردي كه تمام دنيا در نظرش از يك برگ درخت كم ارزش‌تر بود آن چنان به خدا دل ببندد كه جهان در نظرش كوچك گردد، او هر كس باشد، زندگي گشاده و وسيعي خواهد داشت، امّا آنها كه اين الگوها را فراموش كنند در هر شرايط گرفتار معيشت ضنك هستند .

« الا بذكر الله تطمئن القلوب و من اعرض عن ذكري فان له معيشه ضنكا  »

      اگر انسان بخواهد از خواطر نفسانی و شیطانی ، در امان بماند، باید وجودش را ذکر خدا فرا بگیرد ؛ یعنی انسان ، دائم الذّکر شود . اگر انسان ، دائم الذّکر شد ، معلوم است چه زمانی خطورات نفسانی می‌تواند به او هجمه بیاورد ؟! البته خطورات شیطانی می‌آید ، امّا چون در حصن حصین است - که این حصن حصین، همین ذکر است -  قدرت عمل کردن ندارد   .

  پس یاد پروردگار عالم باید تمام اعضاء و جوارح را فرابگیرد . لذا انسان باید تمام وجودش، یاد باشد . نه این که تصوّر کند که یاد فقط به لسان است که به یاد حمد خدا باشیم .

    انسان به جایی باید برسد که دائم درحال ذکر باشد و وجود انسان یاد خدا باشد .

    در مشکاة‌الانوار این روایت ذکر و یاد خدا در اعضاء و جوارح بیان شده است .

حضرت باقرالعلوم، امام محمّدباقر (صلوات اللّه و سلامه عليه) فرمودند ( تمام اعضاء وجوارح یاد دارند ) :

   ذِكْرُ اللِّسانِ الْحَمْدُ وَ الثَّناءُ، وَ ذِكْرُ النَّفْسِ الْجَهْدُ وَ الْعَناءُ، وَ ذِكْرُ الرّوحِ الْخَوْفُ وَ الرَّجاءُ، وَ ذِكْرُ الْقَلْبِ الصِّدْقُ وَ الصَّفاءُ، وَ ذِكْرُ الْعَقْلِ التَّعْظيمُ وَ الْحَياءُ، وَ ذِكْرُ الْمَعْرِفَةِ التَّسْليمُ وَ الرِّضا، وَ ذِكْرُ السِّرِّ الرُّؤْيَةُ وَ اللِّقاءُ؛ .

ذكر زبان ، حمد و ثناء ، ذكر نفس ، سختكوشى و تحمّل رنج ، ذكر روح ، بيم و اميد ، ذكر دل ، صدق و صفا ، ذكر عقل ، تعظيم و شرم ، ذكر معرفت ، تسليم و رضا و ذكر باطن ، مشاهده و لقا است .            (مشکاة الانوار ص 113)

تبیین و تشریح حدیث فوق بحث مبسوطی را میطلبد که در حد فرصت در جلسات بیان شده است .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: فضیلت تلاوت آیات وحی 2، ،
نویسنده : محمدعلي-ياوري
تاریخ : شنبه 25 تير 1394
زمان : 11:22


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.